Wat is Mulligan Therapie? Niet voor iedereen begint er direct een belletje te rinkelen. Op deze pagina vertellen we u er graag meer over. Het Mulligan Manuele Therapie concept is ontwikkeld door de Nieuw Zeelander Brain Mulligan. De behandelmethode gaat ervan uit dat door bijvoorbeeld een val, verstuiking of breuk een sporingsprobleem kan ontstaan in een gewricht. Zo’n sporingsprobleem kun je vergelijken met een lade in een kast die niet soepel open- en dichtgaat. Door de lade aan één kant een heel klein beetje op te schuiven, kan hij vaak weer zonder weerstand openen en sluiten. Hetzelfde geldt voor het menselijk lichaam.

Mulligan therapie bij Fysio Scheveningen

De behandeling bij Fysio Scheveningen onderscheidt zich op twee punten in belangrijke mate van veel andere behandelconcepten:

1. De technieken kunnen, indien geïndiceerd, 100% pijnvrij worden toegepast.
  2. De patiënt heeft tijdens het uitvoeren van de technieken een duidelijke actieve rol.

Pijnvrij mobiliseren met de Mulligan Therapie

De Mulligan therapie is een methode die wordt gebruikt om pijnvrij te mobiliseren. Onze Mulligan therapeut, Jeanine Frenk, gebruikt een mobilisatie en translatie om het gewricht passief in de correcte pijnvrije uitgangspositie te brengen en te houden. De hiervoor benodigde kracht blijkt maar klein en is om de “positional fault” te corrigeren. Vanuit de nu pijnvrije uitgangshouding wordt de patiënt uitgenodigd het gewricht actief, en eveneens zonder pijn, in de vooraf beperkte richting te bewegen, waarbij de gecorrigeerde translatie gehandhaafd blijft.

Als een gewricht niet goed “spoort”, bijvoorbeeld door een val op de schouder, kan deze techniek toegepast worden. Deze gecorrigeerde beweging herhalen we meerdere keren en geven we vaak ook op als huiswerkoefening. Op deze manier herstellen we, samen met u, het normale bewegingspatroon. Bij een aantal gewrichten, kan middels een tapetechniek de gecorrigeerde stand ondersteund worden.

Wanneer Mulligan therapie zinvol is

Mulligan therapie kan toegepast worden op alle gewrichten in ons lichaam en is geschikt voor veel klachten aan het bewegingsapparaat. Klachten die al jaren bestaan, maar ook acute klachten kunnen in aanmerking komen voor Mulligan therapie. Als een gewricht niet goed spoort, is er vaak met de Mulligan Therapie methode veel, en over het algemeen snel, resultaat te behalen. ​

Klachten met goede resultaten door het toepassen van Mulligan therapie

• Schouderklachten
  • Elleboogklachten
  • Knieklachten
  • Enkelklachten
  • Polsklachten

Kijk voor meer informatie op www.mulliganconcept.nl

Vragen over Mulligan Therapie? Neem gerust contact op.